Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Gminy Purda w roku szkolnym 2017/2018
7 listopada 2018
Ustawa „Prawo oświatowe” w art. 11 ust. 7 nakłada na organy prowadzące obowiązek informowania o realizacji zadań oświatowych na swoim terenie. Ten fragment ustawy brzmi następująco:
„Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach:
1) egzaminu ósmoklasisty, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, z uwzględnieniem działań podejmowanych przez szkoły nakierowanych na kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szkołach tych typów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego;
2) nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratora oświaty lub właściwego ministra w szkołach i placówkach tych typów i rodzajów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego”.
Wójt Gminy Purda udostępnił na stronach BIP powyższy dokument: https://bip-files.idcom-web.pl/sites/47160/wiadomosci/443239/files/system_oswiaty_20172018d.pdf. Zrobiono to jednak z dużym opóźnieniem. Pojawił się on (w wersji do czytania) dopiero 6 listopada. Zarząd Oddziału ZNP w Purdzie wystosował do Wójta pismo, w którym prosiliśmy o informację o terminie i sposobie przedstawienia wymaganej informacji. Poradziliśmy sobie jednak sami znajdując dokument na stronie BIP.
Po lekturze dokumentu nasuwają się jednak pytania. Czy jest to informacja o stanie realizacji zadań oświatowych? A może tylko informacja o tym, ile wspaniałych rzeczy dzieje się w naszych szkołach? Co o tym sądzicie? Informacja zawiera wskazania z ustawy „Prawo oświatowe”, czyli dwa punktu zawarte po stwierdzeniu „w tym”. Ale ta sama ustawa mówi też, jakie są zadania organu prowadzącego, a o nich w przedstawionym przez Urząd Gminy w Purdzie dokumencie nie ma ani słowa.
Jako przedstawiciel nauczycieli i pracowników oświaty ZNP chciałby dowiedzieć się, w jaki sposób zostały w naszej gminie zrealizowane zadania zawarte w art. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
„Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
1) zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;”
Czy w opublikowanej informacji mamy chociaż jedno słowo o warunkach pracy w naszych szkołach i przedszkolach. W ubiegłym roku szkolnym Wójt Gminy doskonale wiedział, że od września będą w szkołach klasy ósme. Jakie podjął działania by przygotować szkoły do zwiększonej liczby dzieci?
„2) zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;”
Tego punktu też nie znajdujemy w informacji. W naszych szkołach i przedszkolach są dzieci z orzeczeniami i opiniami. W jaki sposób zorganizowana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, jak wydawane są przeznaczone na te działania pieniądze? Czy w szkołach są prowadzone zajęcia specjalistyczne, jakie, ile dzieci z nich korzysta? Czy wszyscy nauczyciele otrzymali za nie wynagrodzenie? Z informacji posiadanych przez nasz Związek wiemy, że w niektórych szkołach nauczyciele byli zmuszani do pracy bez wynagrodzenia za tzw. zajęcia wyrównawcze. Ile dzieci z naszej gminy korzysta ze wsparcia w szkołach olsztyńskich? Jakiej pomocy potrzebują te dzieci?
„3) wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;”
W „Informacji o stanie realizacji zadań oświatowych…” znajduje się tabela przedstawiająca wydatki na oświatę. I jest oczywiście punkt dotyczący remontów. Cieszy nas, że to zadanie jest realizowane. Przedstawione dane finansowe obejmują dłuższy okres niż rok szkolny. Chcielibyśmy jednak dowiedzieć się, w których szkołach i przedszkolach zostały przeprowadzone remonty, co zostało odnowione, odświeżone? Czym kierowano się wybierając właśnie te szkoły i przedszkola? Jakie były zalecenia remontowe takich instytucji, jak SANEPID, straż pożarna, inspektor nadzoru?
4) zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, … i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;
Kilkanaście lat temu dyrektorzy szkół i przedszkoli podpisali z jednym z poprzednich wójtów stosowne dokumenty, na podstawie których Urząd Gminy w Purdzie realizuje powyższy wymóg ustawy. Pracownicy urzędu rzeczywiście prowadzą sprawy finansowe, kadrowe, część administracyjnych. W niektórych szkołach pojawiły się sekretarki. Interesuje nas jednak, jakie są koszty tej obsługi? Część pracowników, np. kadrowa obsługuje nie tylko szkoły i przedszkola, ale również inne podmioty organizacyjne. W związku z tym jak rozkłada się obciążenie finansowe takich pracowników?
5) wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;
Część finansowa „Informacji…” niestety nie pokazuje nam, jak to zadanie zostało zrealizowane. Z pewnością wypisywanie jakie pomoce dydaktyczne zostały zakupione w poszczególnych szkołach i przedszkolach nie miałoby sensu, ale informacja ile wydano na to pieniędzy już tak. Z jakich dodatkowych programów korzystały szkoły? Które szkoły dostały dodatkowe pieniądze z MEN. Czym kierowano się przy typowaniu szkół do programu?
6) wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki”
Jakie działania w tym zakresie podejmowano?